A típust a Csepel Művek kezdte el gyártani, 1989-ben.
Az „Apolló” közvetlen elődjének a „Sas” típus tekinthető, melyet az 1970-es évek elejétől kezdődően gyártottak, 1988-ig, 27 collos kerekekkel és 5 sebességes váltóval. Ezeket a tulajdonságokat megörökölte az Apolló is, ám ebből már készült 10 sebességes (2×5) változat is. A típus nevének pontos helyesírása nem ismert. A vázakon általában hosszú „ó”-val írják, míg a katalógusokban és egyes vázakon röviddel.
Bővebbet a tatai kiálítótermünkben találsz a Csepel kerékpárgyár történetéről és a különböző típusokról is.
Csepel Apolló – 1990
A váz 1990-ben készült, Csepel márkanéven, miután 1988-ban létrehozták az amerikai-magyar vegyesvállalatot Schwinn-Csepel néven. Az amerikai tulajdoni részesedést a középtengely feletti négyzet alakú matricán lévő felirat jelzi. A különlegessége ennek a példánynak, hogy 10 sebességes váltója van. Felújítása 2022 nyarán történt.
A szétszedés után homokfújva majd szinterezve lett a váz, visszakapta az eredeti koskormányt, de a stucni nem eredeti rajta. Az összeszerelés után megkapta az eredetivel megegyező matricákat, így közel gyári állapotú lett. Ami még hiányzik róla: eredeti pumpa, szerszámos táska, nyereg.
Schwinn-Csepel Apolló Sztár – 1991
A gyűjteményünk harmadik kerékpárja egy Schwinn-Csepel gyártmányú, Apolló Sztár típus, amit vázszáma alapján 1991 februárjában gyártottak. A piros Apollohoz képest több eltérés is felfedezhető:
- A váltója 5 sebességes volt valaha. Jelenleg a hátsó fogaskoszorú hiányzik.
- Ezen a szérián már nem a pumpa, hanem kulacstartó került a váz alsó csövére.
- A vázon a bowden rögzítése nem fém klipszekkel, hanem a vázra hegesztett „alagutakkal” van megoldva.
- A stucni ugyan eredeti, de a kormány és a fékkarok egy Csepel Marathon típusról származnak.
2022 nyarán került hozzánk darabokban, hiányosan. Hiányzik róla a dinamó, az első lámpa, nyeregcső, a nyereg, a hajtóműcsapágy, a hátsó fogaskoszorú. A kerekek és a sárvédők leszerelve, a csavarok és anyák hiányoznak. A felújítása és az alkatrészek pótlása jelenleg is zajlik.